Dogma 25-Manifest: Sinn oder Unsinn?
Verfasst: Sa 17. Mai 2025, 18:32
In Anlehnung an die Dogma 95-Bewegung und diese Diskussion wollte ich doch gleich mal die Notwendigkeit des neuen Dogma-Manifests besprechen, welches jetzt im Rahmen der Fimfestspiele in Cannes vorgestellt wurde:
https://variety.com/2025/film/news/dogm ... 236401704/
Hier nochmal alle Regeln aufgelistet:
1. The script must be original and handwritten by the director.
We compel ourselves to write the script by hand in order to nurture the kind of intuition that flows most freely from the dream, channeled through the hand onto the paper.
2. At least half the film must be without dialogue.
We insist on a cinematic approach to filmmaking because we believe in visual storytelling and have faith in the audience.
3. The internet is off limits in all creative processes.
We commit to produce the films relying on real people within our physical reality – rather than in a digital one infused with algorithms.
4. We’ll only accept funding with no content-altering conditions attached.
We assume responsibility for keeping budgets down so the team retains final say in all artistic decisions.
5. No more than 10 people behind the camera.
We commit to working in close collaboration to build trust and strengthen our shared vision.
6. The film must be shot where the narrative takes place.
Film as an art form becomes artificial and generic when we portray a location in a false light.
7. We’re not allowed to use make-up or manipulate faces and bodies unless it’s part of the narrative.
Just as we strive to maintain the authenticity of the location, we also want to portray the human body without a filter. We celebrate it – warts and all.
8. Everything relating to the film’s production must be rented, borrowed, found or used.
We commit to making films using objects that already exist and renounce the ahistorical and self-destructive culture of consumerism.
9. The film must be made in no more than one year.
We abstain from any lengthy processes that stand in the way of creative flow.
Einige Regeln sehe ich ja ein und viele sind ja sogar so oder so ähnlich auch im alten Dogma-Manifest zu finden.
Aber was soll zum Beispiel dieser Kram, dass mindestens die Hälfte des Films nicht gesprochen werden darf?
Ja ok, bei viel Rumgelaber geht der Subtext verloren. Aber das finde ich trotzdem eine ganz schön extreme Sache.
Wollen die so tolle Dramen wie in den 70ern machen, wo sich Paare bedeutungsvoll angeschwiegen haben, oder wie?
Auch dass das Drehbuch handgeschrieben(!) sein muss oder alles, was zur Filmproduktion gehört "gemietet, gefunden, gefunden oder gebraucht" sein soll, ergibt für mich nicht wirklich Sinn.
Was soll so ein Kram?
Gut finde ich, dass die kreativen Entscheidungen bei den Machern bleiben sollen und dass das Internet innerhalb des kreativen Prozesses tabu ist.
Aber manches genannte finde ich albern, unnötig oder total übertrieben.
Was sagt Ihr dazu?
https://variety.com/2025/film/news/dogm ... 236401704/
Hier nochmal alle Regeln aufgelistet:
1. The script must be original and handwritten by the director.
We compel ourselves to write the script by hand in order to nurture the kind of intuition that flows most freely from the dream, channeled through the hand onto the paper.
2. At least half the film must be without dialogue.
We insist on a cinematic approach to filmmaking because we believe in visual storytelling and have faith in the audience.
3. The internet is off limits in all creative processes.
We commit to produce the films relying on real people within our physical reality – rather than in a digital one infused with algorithms.
4. We’ll only accept funding with no content-altering conditions attached.
We assume responsibility for keeping budgets down so the team retains final say in all artistic decisions.
5. No more than 10 people behind the camera.
We commit to working in close collaboration to build trust and strengthen our shared vision.
6. The film must be shot where the narrative takes place.
Film as an art form becomes artificial and generic when we portray a location in a false light.
7. We’re not allowed to use make-up or manipulate faces and bodies unless it’s part of the narrative.
Just as we strive to maintain the authenticity of the location, we also want to portray the human body without a filter. We celebrate it – warts and all.
8. Everything relating to the film’s production must be rented, borrowed, found or used.
We commit to making films using objects that already exist and renounce the ahistorical and self-destructive culture of consumerism.
9. The film must be made in no more than one year.
We abstain from any lengthy processes that stand in the way of creative flow.
Einige Regeln sehe ich ja ein und viele sind ja sogar so oder so ähnlich auch im alten Dogma-Manifest zu finden.
Aber was soll zum Beispiel dieser Kram, dass mindestens die Hälfte des Films nicht gesprochen werden darf?
Ja ok, bei viel Rumgelaber geht der Subtext verloren. Aber das finde ich trotzdem eine ganz schön extreme Sache.
Wollen die so tolle Dramen wie in den 70ern machen, wo sich Paare bedeutungsvoll angeschwiegen haben, oder wie?
Auch dass das Drehbuch handgeschrieben(!) sein muss oder alles, was zur Filmproduktion gehört "gemietet, gefunden, gefunden oder gebraucht" sein soll, ergibt für mich nicht wirklich Sinn.
Was soll so ein Kram?
Gut finde ich, dass die kreativen Entscheidungen bei den Machern bleiben sollen und dass das Internet innerhalb des kreativen Prozesses tabu ist.
Aber manches genannte finde ich albern, unnötig oder total übertrieben.
Was sagt Ihr dazu?